REUGE

REUGE

Innovatie met geschiedenis

Reuge, opgericht in 1865, is vandaag een leider op het gebied van innovatie in het ontwerp van “De kunst van de mechanische muziek en zingende vogels”.  De ware evolutie van een muziekinstrument naar een interieurontwerp.

Geschiedenis

1865
Het dorp Sainte-Croix was het bekende centrum van de opkomende muziekdoosindustrie. Het was dit dorp, wiens roem wijd en zijd was gereisd, dat Charles Reuge ontdekte in 1865 toen hij hier zijn eerste muzikale zakhorlogewinkel opende. Als pionier slaagde hij erin een muzikale cilinder en een miniatuurkam in een uurwerk te integreren. Deze horloges waren nog maar het begin. De dagen van onderscheid van de Reuge-familie waren nog lang niet over.

Wist u dat?
In 1870 werd de schijfmuziekdoos gecreëerd door een Duitse uitvinder, waardoor de toon makkelijker en frequenter kon worden gewijzigd. In 1877 werd de fonograaf uitgevonden door Thomas Edison.

 

1886
In 1886 opent Albert Reuge, met hetzelfde enthousiasme als zijn vader toentertijd, een muziekdooswerkplaats in Saint-Croix. Hij veranderen het atelier van zijn familie snel in een kleine fabriek en produceerde muziekstukken. In de voorhoede van de mechanische muziekindustrie werden Reuges muzikale bewegingen opgenomen in de meest onwaarschijnlijke objecten, zoals poederdozen en aanstekers.

Wist u dat?
In het laatste kwart van de 19e eeuw had de mechanische muziek een ongekende groei. Deze groei werd geholpen door de komst van de spoorlijn naar Sainte-Croix. Veel merken van Sain-Croix waren aanwezig op de wereldtentoonstellingen van Parijs (1867), Philadelphia (1876) en Antwerpen (1885).

1930
Een dynastie gewijd aan de mechanische muziek werd geboren en werd meer dan 60 jaar geleid door Guido Reuge. Hij was de drijvende kracht achter het bedrijf. Intuïtief, innovatief en baanbrekend bouwde hij in 1930 de historische fabriek in Saint-Croix en nam hij verschillende concurrerende bedrijven over, wat Reuge echt een meerwaarde bood. Dankzij zijn visie, energie en kwaliteiten in de kunst herstelde hij de roeping van muziekmakers.

Wist u dat?
heeft de muziekdoosindustrie in het begin van de 20e eeuw sterk gedestabiliseerd. De moeilijkheden als gevolg van de economische crisis van 1929 leidden tot een splitsing van de markt voor speeldozen, waarbij het ene segment de kleine bewegingen omvatte die voornamelijk in speelgoed van de onderste categorie zaten, en het andere de grote kartelbewegingen die in luxe stukken werden gemonteerd.

1960

Een belangrijke stap op weg naar diversificatie:
Reuge had de visie om de zingende vogels nieuw leven in te blazen en nam de productie en marketing van mechanische zingende vogels over van de firma Bontems in Parijs in 1960 en Eschle in 1977. Reuge heeft zijn vaardigheden en leiderschap opgebouwd door veel nieuwe melodieën te ontwikkelen die het bedrijf onderscheidden van zijn concurrenten.

Wist u dat?
Amerikaanse soldaten die na de Tweede Wereldoorlog naar huis terugkeerden, waren de makers van een echte trend door speeldozen mee te nemen in hun bagage, een symbool van overwinning en een nieuw leven dat op het punt stond te beginnen. Zo ontstond er toen een grote belangstelling voor de kleine Zwitserse muziekbewegingen van de andere kant van de Atlantische Oceaan die in allerlei producten werden verwerkt.

Heden
Tegenwoordig is Reuge de enige echte meester in mechanische muziek; een kunst die Reuge resoluut de 21ste eeuw in geleid. Bij de ontwikkeling van de mp3-speler bleef de passie voor luxe mechanische objecten intact. Uiteindelijk was het modern design dat de bron zou zijn van het hernieuwde leven van de mechanische muziek.

De filosofie van Reuge kan in een paar woorden worden samengevat:
Traditie – kwaliteit – exclusiviteit – moderniteit – creativiteit

Reuge’s ambitieuze uitdaging is om de muziekdoos weer in de schijnwerpers te zetten met luxe en exclusieve muziekgeschenken.

“Behoudt de magie”