REUGE
Innovatie met geschiedenis
Reuge, opgericht in 1865, is vandaag een leider op het gebied van innovatie in het ontwerp van “De kunst van de mechanische muziek en zingende vogels”. De ware evolutie van een muziekinstrument naar een interieurontwerp.
We zijn verheugd reeds ruim 30 jaar een officieel en enthousiast geautoriseerde dealer van Reuge te mogen zijn!
Geschiedenis
1865
Het dorp Sainte-Croix was het bekende centrum van de opkomende muziekdoosindustrie. Het was dit dorp, wiens roem wijd en zijd was gereisd, dat Charles Reuge ontdekte in 1865 toen hij hier zijn eerste muzikale zakhorlogewinkel opende. Als pionier slaagde hij erin een muzikale cilinder en een miniatuurkam in een uurwerk te integreren. Deze horloges waren nog maar het begin. De dagen van onderscheid van de Reuge-familie waren nog lang niet over.
Wist u dat?
In 1870 werd de schijfmuziekdoos gecreëerd door een Duitse uitvinder, waardoor de toon makkelijker en frequenter kon worden gewijzigd. In 1877 werd de fonograaf uitgevonden door Thomas Edison.
1886
In 1886 opent Albert Reuge, met hetzelfde enthousiasme als zijn vader toentertijd, een muziekdooswerkplaats in Saint-Croix. Hij veranderen het atelier van zijn familie snel in een kleine fabriek en produceerde muziekstukken. In de voorhoede van de mechanische muziekindustrie werden Reuges muzikale bewegingen opgenomen in de meest onwaarschijnlijke objecten, zoals poederdozen en aanstekers.
Wist u dat?
In het laatste kwart van de 19e eeuw had de mechanische muziek een ongekende groei. Deze groei werd geholpen door de komst van de spoorlijn naar Sainte-Croix. Veel merken van Sain-Croix waren aanwezig op de wereldtentoonstellingen van Parijs (1867), Philadelphia (1876) en Antwerpen (1885).
1930
Een dynastie gewijd aan de mechanische muziek werd geboren en werd meer dan 60 jaar geleid door Guido Reuge. Hij was de drijvende kracht achter het bedrijf. Intuïtief, innovatief en baanbrekend bouwde hij in 1930 de historische fabriek in Saint-Croix en nam hij verschillende concurrerende bedrijven over, wat Reuge echt een meerwaarde bood. Dankzij zijn visie, energie en kwaliteiten in de kunst herstelde hij de roeping van muziekmakers.
Wist u dat?
heeft de muziekdoosindustrie in het begin van de 20e eeuw sterk gedestabiliseerd. De moeilijkheden als gevolg van de economische crisis van 1929 leidden tot een splitsing van de markt voor speeldozen, waarbij het ene segment de kleine bewegingen omvatte die voornamelijk in speelgoed van de onderste categorie zaten, en het andere de grote kartelbewegingen die in luxe stukken werden gemonteerd.
1960
Een belangrijke stap op weg naar diversificatie:
Reuge had de visie om de zingende vogels nieuw leven in te blazen en nam de productie en marketing van mechanische zingende vogels over van de firma Bontems in Parijs in 1960 en Eschle in 1977. Reuge heeft zijn vaardigheden en leiderschap opgebouwd door veel nieuwe melodieën te ontwikkelen die het bedrijf onderscheidden van zijn concurrenten.
Wist u dat?
Amerikaanse soldaten die na de Tweede Wereldoorlog naar huis terugkeerden, waren de makers van een echte trend door speeldozen mee te nemen in hun bagage, een symbool van overwinning en een nieuw leven dat op het punt stond te beginnen. Zo ontstond er toen een grote belangstelling voor de kleine Zwitserse muziekbewegingen van de andere kant van de Atlantische Oceaan die in allerlei producten werden verwerkt.
Heden
Tegenwoordig is Reuge de enige echte meester in mechanische muziek; een kunst die Reuge resoluut de 21ste eeuw in geleid. Bij de ontwikkeling van de mp3-speler bleef de passie voor luxe mechanische objecten intact. Uiteindelijk was het modern design dat de bron zou zijn van het hernieuwde leven van de mechanische muziek.
De filosofie van Reuge kan in een paar woorden worden samengevat:
Traditie – kwaliteit – exclusiviteit – moderniteit – creativiteit

Een hoofdstuk dat nieuwe dagen bij Reuge inluidt.
Vandaag de dag, onder impuls van Denis Flageollet, oprichter en meester-horlogemaker van De Bethune, stelt Reuge
zich open voor hedendaagse creativiteit en wordt, met respect, verwelkomt dat er nieuw leven wordt ingeblazen,
en het verbeteren van de unieke vaardigheden die al 150 jaar stevig verankerd zijn in de geboortegrond.
Om deze nieuwe energie, deze frisse en gevoelige toets aan het merk te brengen, bestaat het team uit Clara Martin,
een jeugdige ontwerper gedreven door een onverzadigbare nieuwsgierigheid naar texturen, vormen en expertise.
Samen met de mannen en vrouwen van de fabrikant gevestigd in de Zwitserse Jura-stad Sainte-Croix, welke de verfijnde kennis bezitten van mechanische muziek, werken ze aan zeldzame, kostbare objecten die een zintuiglijke en gevoelige ervaring geven die nieuw, uniek en verrassend zijn.
Boven en voorbij alle muziek van de wereld die binnen handbereik ligt, heeft Denis Flageollet met assistentie van Clara Martin
het doel mechanische muziek te transporteren naar een denkbeeldig universum van kattenkwaad en onbevreesdheid,
het reproduceren van de oprechte en spontane opwinding uit de kindertijd die dit verloren gevoel van verwondering en onschuld weer stimuleerd.
Energie, het fundamentele materiaal van echte kunstwerken?
Observeer! Respect! Heroverweeg! Ontdekken! Hun creatieve energie stimuleert de herinterpretatie van die van Reuge
thema’s, die hen naar nieuwe, meer eigentijdse paden leiden, in lijn met onze huidige samenleving
waarden. Ons tijdperk reageert minder op de zoektocht naar snelheid of kunstmatige verbeteringen en meer op een zoektocht
voor echte roots, voor een meer natuurlijke, zachte, frisse en subtiele inspiratie.
Door materiaal te begrijpen, door de aard van beweging te begrijpen, gevoed door het creëren van uniekheid
ervaringen – zowel privé als gedeeld – die fysieke en zintuiglijke interacties bieden die door hen worden ingeprent
door objecten in beweging te brengen, nodigt Denis Flageollet ons uit tot poëtische verwondering, de onverwachte
betovering van geluidsmechanica.
Auditief onderzoek vanuit alle invalshoeken.
Want hier zitten we bij de kern van de zaak. De onbeperkte verkenning van het geluidsinstrument.
Muziek, maar veel meer dan dat! Wind, adem, geluiden van de natuur, dierenleven, plantenleven… hun
grenzeloze inspiratie vormt het nieuwe uitgangspunt voor Reuge.
Dit vertegenwoordigt een geheel nieuwe vrijheid van meningsuiting! Een nieuw onderzoeksveld! Mechanisch geluid.
Eentje die slechts vier ambachtslieden nog beheersen. Deze voorouderlijke handmatige vaardigheid, deze kennis uniek in de wereld
en die moet blijven bestaan. Denis Flageollet doet zijn uiterste best om Reuge zijn rechtmatige plaats terug te geven als
de betoverende parel van de Zwitserse kunstmechanica. Reuge’s ambitieuze uitdaging is om de muziekdoos weer in de schijnwerpers te zetten met luxe en exclusieve muziekgeschenken.
2023 NIEUWS (dit nieuws gevonden op internet):
De Bethune investeert in REUGE, Manufacturer of Mechanical Music Boxes
en Muziekautomaten.
Deze relatie tussen De Bethune en REUGE is ontstaan om het technische vocabulaire en de savoir faire van de in Sainte-Croix gevestigde meesters van mechanisch kunstenaarschap uit te breiden
De Bethune investeert in REUGE:
SAINTE-CROIX EN GENÈVE, ZWITSERLAND (2 februari 2023) – De Bethune is trots op de aankondiging van een meerderheidsinvestering in REUGE, de gerenommeerde producent van muziekautomaten. De Bethune en Amr AlOtaishan, vertegenwoordiger van de eigenaarsfamilie en huidige CEO, bevestigen de ondertekening van deze alliantie, waarbij De Bethune een meerderheidspositie in de Reuge-productie zal verwerven. Samen zullen de twee in Sainte-Croix gevestigde bedrijven hun technische woordenschat uitbreiden en synergieën ontwikkelen om de vernieuwing van kunstmechanica te versnellen. De formele afronding van de overeenkomst zal in de komende weken plaatsvinden.
La Mécanique d’Art Suisse kan Dr. Abdul Rahman AlOtaishan van harte bedanken voor zijn langdurige ondersteuning van een unieke Zwitserse expertise, erkend door UNESCO als immaterieel werelderfgoed. Amr AlOtaishan zal een rentmeester van het merk blijven, als strategisch adviseur en lid van de raad van bestuur van REUGE.
Denis Flageollet, mede-oprichter van De Bethune en Meester Horlogemaker; Pierre Jacques, CEO van De Bethune; Amr AlOtaishan en het team van De Bethune kijken uit naar dit nieuwe tijdperk in de creatie van mechanische kunst.
OVER DE BETHUNE
De Bethune is een onafhankelijke Zwitserse horlogefabrikant gevestigd in L’Auberson. Daarboven, in de weiden van het Zwitserse Juragebergte, concentreren bijna 50 mensen – de horlogemakers, ingenieurs, ontwerpers, micromechanica, polijsters en decorateurs onder leiding en impuls van Denis Flageollet, oprichter van het merk en Master Watchmaker – zich op de onderzoek en ontwikkeling en realisatie van technische en esthetische innovaties in de geest van de grote meester-horlogemakers van de 18e eeuw. Tourbillons, eeuwigdurende kalenders, chronometers, deadbeat seconden, sferische manen, bruggen, wielen, ankers, balanswielen, rondsels, balansveren en -schroeven, maar ook de kasten, wijzerplaten, zwevende nokken, wijzers… Elk onderdeel is doordacht en vervaardigd. by one, met bijzondere aandacht voor zelfs het kleinste detail, inclusief de versiering met de beroemde ‘Côtes De Bethune’ en microlight-gravures die kenmerkend zijn geworden.
De Bethune ontwerpt, ontwikkelt en produceert al haar uurwerken in eigen beheer. Sinds de oprichting heeft De Bethune niet minder dan 30 kalibers ontwikkeld, een dertigtal wereldpremières onthuld, talloze patenten geregistreerd en 150 unica geproduceerd voor de meest veeleisende verzamelaars. Over de hele wereld hebben De Bethune-uurwerken de hoogste onderscheidingen gewonnen, waaronder de Aiguille d’Or van de Grand Prix d’Horlogerie de Genève voor het horloge van het jaar. Vandaag geven Denis Flageolet en Pierre Jacques, de CEO van het bedrijf, samen vorm aan de verdere ontwikkeling van het merk. Een pure stijl, strakke lijnen en slanke kasten maken deel uit van de onnavolgbare signatuur van de gedurfde creaties van De Bethune.
OVER REUGE
Met meer dan 155 jaar expertise produceert REUGE stukken die technisch, akoestisch en
esthetisch steeds overtreffend zijn. De combinatie van de beweging van een mechanische automaat met een voortreffelijke sonoriteit biedt een ongeëvenaarde ervaring van de zintuigen. Vooruitstrevend denken en innovatie definiëren REUGE net zo goed als het respect voor traditioneel vakmanschap. Het merk zoekt onophoudelijk naar nieuwe materialen, originele thema’s en grensverleggende akoestiek om plaats te maken voor de hedendaagse speeldozen van de 21ste eeuw. Het vermogen van REUGE om levenloos metaal om te zetten in emotie, blijft degenen boeien die op zoek zijn naar een echt kunstwerk en reikt verder dan vluchtige trends.